torsdag 17 oktober 2013

Räk- och laxbakelse!

Plankpojken har varit på vift igen och firat en kär kamrat som fyllt 50 år. Plankpojken älskar fest och får för det mesta ha ett finger med i spelet, då det planeras förtäring till partyt! Denna gång var det förrätten som blev plankpojkens uppdrag! Lite pyssel och planering krävdes, men gott blev det!


Jag började med att skära ut lagom stora bitar och till min hjälp hade jag ett glas. Ta inte ett för stort glas, åtminstone inte om det även serveras varmrätt och efterrätt på festen! Blir en hel del spillbröd kvar. Dessa kan man göra krutonger eller skorpmjöl av eller så kan man bjuda fåglarna på en festmåltid! På bilden ser ni en skiva av det ljusa brödet. Min bakelse innehåller tre lager bröd, första lagret är ett lager fullkornsbröd, sedan ett lager ljust bröd och sista lagret fullkornsbröd.

 
Blanda ihop två fyllningar. Första fyllningen görs av kokta ägg och bregott. Här är det svårt att säga exakt mängd, men ca 20 normalstora ägg och 1 pkt bregott räcker till ca 50 bakelser. När du gör fyllningen är det viktigt att bregotten är rumstempererad. Blir på det sättet lättare att blanda ihop med de hackade äggen. Även i denna kräm är det viktigt att smaka sig fram, tanken är att äggsmaken ska vara framträdande samtidigt som bregotten gör den tillräckligt kladdig för att hålla ihop två lager bröd :o) I Finland äter vi karelska piroger med ägg- och smörröra. Smör blir för mastigt i en bakelse, åtminstone för min smak!



Andra krämen innehåller rikligt med hackade räkor, lika delar majonnäs och förslagsvis lätt creme fraiche. Om ni smakar på krämen nu, så kommer den att smaka väldigt fet. Det jag tillsätter för att balansera smakerna är några matskedar konjak! Smaka gärna före och efter, så förstår ni att det är konjaken som gör det där lilla extra i krämen :o) Till 50 bakelser använde jag 1 kilo skalade räkor, ca 15 dl majonnäs och 15 dl creme fraiche. Smaka alltid under arbetet och gör efter egen smak! Krämen ska vara god som den är!


Bakelsen sätts ihop på följande sätt: En skiva bröd, räkfyllning, en skiva bröd, äggfyllning och avsluta med en skiva bröd. Bred räkfyllning runt hela bakelsen och ett ordentligt lager på toppen. Ta plast eller folie över bakelserna och låt stå över natten. Garneringen ska göras strax innan festen!

Inför garneringen så kan du behöva fixa till bakelserna med lite mer räkfyllning! Jag har valt att garnera sidorna med tunna gurkskivor. Skivas enklast med en osthyvel. På toppen har jag garnerat med tomat, en skiva citron, en skiva rökt lax, stenbitsrom och några räkor! Självklart ska bakelsen toppas med en dillkvist! Bli inte ledsen om inte första tårtan eller bakelsen blir tokgod! Har gjort många smörgåstårtor innan de blev perfekta! Efter lite träning, är det inte mycket som slår smakerna i denna bakelse, eller smörgåstårta :o)


Nedan ser ni exempel på en av plankpojkens smörgåstårtor som gjorts med samma ingredienser!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar