fredag 25 oktober 2013

Premacks princip

Tung dag för plankpojken idag och återigen fick jag ta mig en funderare över vad det är jag håller på med egentligen. Jag köpte drömhuset för snart fem år som bara behövde lite fix och trix för att det skulle bli mitt egna drömhus...såhär fem år senare kommer en dag då det bara slår slint i huvudet och verkligheten landar tungt. Fixet och trixet har blivit ett tokprojekt som jag inte har en aning om ifall jag kan ro i land...Idag jobbade plankpojken halvdag för att komma hem och hjälpa farsan med sista väggen i sovrummet. Vid hemkomst satt farsan i traktorn och lattjade med allt annat än sovrumsvägg. Här räckte det inte med strategier som att räkna till tio, ta ett varv runt huset eller bara tokle åt eländet. Satte mig i bilen, körde till en närliggande sjö och bara försökte hitta tillbaka till varför jag som inbiten 08 överhuvudtaget flyttade till Dalaskogarna. Svaret är rätt givet!


Det var bara att vända hemåt, bita ihop och le åt farsan och berömma för att han flyttat på just den jordhögen :o) Som sagt, inget mer jobb gjort i sovrummet, så plankpojken fick ta sig en titt på bygget och hitta en hörna i matsalen som man kunde kleta lite färg på. Det gick ju bara inte att gå och sätta sig på soffan en kväll till och gnälla över att det inte händer nåt på bygget ;o)


Ni har väl hört talas om Premacks principer eller i dagligt tal, farmors lag. Premacks princip är att beteenden som ligger högre i preferenshierarkin kan förstärka beteenden som ligger lägre i preferenshierarkin: D v s att måla matsalstak kan förstärkas av att få ta en drink efteråt. Kan garantera att det blev en riktigt god drink ikväll, självklart efter några timmars jobb. Måste erkänna att jag blivit introducerad till denna "finska" goding av byborna. Finskt körsbärsvin blandat med russchian blir en tokgod och läskande drink! Inte många paraplyer i mina drinkar nuförtiden och om ni vill så kan ni skippa sågspånen som en extra krydda i drinken ;o) Som finne kan jag säga att man säkert kan hälla i lite starksprit, men eftersom jag ska kliva upp om fem timmar och måla taket igen, så kan jag ärligt säga att jag inte provat denna variant :o)


 
Tänään on ollut lautapojalla raskas päivä raksalla. Lähti ajoissa töistä jotta ehtisi auttamaan faijaa viimisen seinän tekemisessä makuuhuoneessa. Voin sanoa että tuli totaalinen sähkökatkos päässä kun faija leikki traktorilla pihalla lautapojan kotiin tullessa. Ei auttanut laskea kymmeneen, kävellä talon ympäri tai kireesti hymyillä faijalle: "Kiva että siirrät just tota multakasaa". Mitään sanomatta lautapoika istui autoon ja lähti muutaman kilometrin päähän rauhoittumaan ja miettimmään minkä takia ylipäätänsä muutin maalle pääkaupungista. Kauaa ei tarvinnut istua ennenkuin ilta-aurinko muistutti minkä takia olen täällä! Makuuhuoneessa kun ei ollut tämän päivän aikana tapahtunut ihmeitä, lautapoika siirtyi maalaamaan ruokasalin kattoa. Tänään varsinkin tarvittiin tietoa Premackin periaatesta tai jokapäiväsenä puhuttunna "mummonlaista". Periaate sanoo että todennäköisempi käytös jota tehdään mielellään, vahvistaa vähemmän todennäköistä käytöstä joka ei ole mieluinen. Eli illan drinkin saa nautiskella sen jälkeen kun on maalannut ruokasalin katon :o) Ensin tylsä juttu ja sitten hauskuudet perään! Drinkki oli tänään todella hyvä, suomalainen kirsikkaviini ja russchianlimun sekoitus. Tänään ilman väkevää seassa, kun muutaman tunnin päästä lautapojalla on taas katto maalattavana :o)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar