måndag 29 oktober 2012

Dörrar levererade och monterade

Idag har det hänt grejer på bygget. Huset hade fått nytt utseende under dagen och farsan hade dessutom varit snäll och plogat lagom tills plankpojken kom hem. Denna dörr låste jag imorse då jag for iväg till jobbet.
 

Och denna dörr mötte mig ikväll när jag kom hem. Kan inte säga annat än att den är jäkligt snygg, även om den blir ännu snyggare, när vi hunnit få upp panel även på husets framsida. Tillfälliga listerna är inte på, då isoleringsskummet behöver få ett par dagar på sig att torka.
 
 
Även balkongdörren har kommit på plats under dagen och det känns som att gaveln fått ny karaktär. Först kommer en bild på hur det såg ut när jag lämnade huset i morse...
 
 
Och såhär fint var det när jag kom hem framåt kvällen....Tillfälliga hemmasnickrade dörren låg i en hög på tomten och farsan sa att "den kan du gå och kasta på sjöfåglarna". Ett talesätt som används i Finland när någonting gjort sitt och ska på tippen. Fredliga plankpojken sticker inte ned till sjön och plågar fåglar, blir dock en fin brasa en kall novemberkväll :o)
 
 

 
Dörren låses med nycklar från insidan, vilket definitivt är en fördel eftersom det kommer att dröja till nästa år (minst) innan man kan sätta sig på balkongen med en kopp morgonkaffe. Balkongen kommer att vara i söderläge :o) Inser att jag kommer att ha en fantastisk utsikt när jag ligger i sängen och drar mig på morgnarna.
 
 
Vintern har kommit till Dalaskogarna, vilket betyder att bilen behöver rustas med spade. Alla har det inte lika bra som plankpojken som har en egen timmerman/ hustomte som skrotar runt på dagarna :o) Självklart var vägen upp till huset plogad när jag kom hem :o) Börjar inse att jag är liiite bortskämd...
 
 
 
 
Viikko on vasta alkanut ja raksalla on päivän aikana tapahtunut. Ulkoovi oli päivän aikana uusiutunut ja yläkerrasta löytyi illalla parvekkeenovi. Kun yläkerran ovi oli paikallansa tajusin että minulla tulee olemaan aika kivat näkymät sängystä. Parveke kun on etelään suuntautunut. Vanhalla kotitehdyllä "ovella" sain kuulemma mennä heittelemään vesilintuja. Tuskin lankkupoika päästää aggressiot lintuihin, mutta ovesta tulee komea kokko vapuksi. Täällä ruotsissa kun kokko poltetaan vappuna eikä juhannuksena niin kuin suomessa. Faija ei sitten päivisin laiskottele, kun oli niin fiksu että oli jopa ajanut traktorilla tien puhtaaksi.





2 kommentarer:

  1. Huh, olettepa te laittaneet siellä hihat heilumaan niinkuin täällä Suomessa sanotaan:)
    Hyvältä näyttää ja lämpimämmältä kuin viime vuonna tähänaikaan;)
    Johan oli rakkulat lankkupojalla.
    Terkut mestarille ja lisäintoa remppaan:)
    T. Sanna-serkku:)

    SvaraRadera
  2. Heh, heh, kyllä hihat heiluu ei vaan aina kovalla innolla :o) on niitäkin päiviä että jo toivoisi että talo olisi valmis, kysymys on mitä sitten tehdään....piharakennuksia??

    SvaraRadera