torsdag 8 november 2012

Från walk-in till krypin

Har ju tidigare skrutit om att jag och farsan hjälps åt att bygga mitt drömhus. För mig innehåller ett drömhus på landet ett väl tilltaget kök med vedugn och spis samt en rejäl klädkammare. Två attiraljer som jag inte är beredd att förhandla om. Från början ville jag ha ett takfönster, men den förhandlades till en balkong. En förhandling som både jag och farsan tänker att vi gått vinnande ur :o) Farsan skröt om hur stora klädkamrarna på båda sidorna om sovrummet skulle bli... Efter 35 cm isolering i taket så blev min walk-in closet snarare ett kryp-in. Vi kan nämligen vara säkra på att 160 cm höga jag inte kommer att kunna gå upprätt i garderoben :o)


Farsan har förstått och tagit plankpojkens besvikelse på allvar och börjat planera en ny garderob åt andra hållet. Denna kommer endast att ha 10 cm isolering i taket, tillräckligt för att tempen ska hålla sig på plus även vintertid. Den blir något större och högre, som det ser ut just nu, men visa av historiken kan detta snabbt ändras. Sedan bör väl tilläggas att finska språkets iso kanske översatt blir stor på svenska men frågan är om innebörden är densamma. Kan bero på olika saker, farsan traggla adjektiv i skolan i 50- talets Finland och plankpojken i 80-talets svenska skola, dock i finsk klass. Det vi båda kunde enas om är att stor och iso är adjektiv som i sig beskriver hur någon eller något är eller ser ut.


Vaatekomerosta tuli ryömintätila kun kaappiin on pistetty 35 cm eristämisästi. Lämmin tulee olla, mutta 160 cm korkea lankkupoika ei siellä liiku edes kumartaen. Faijakin totesi että komerosta tuli vähän matala ja lisäsi raksaa komeron verran vanhalle vintille. 50-luvun suomalaisessa koulussa adjektiivi iso on on täytynyt olla eri merkitys verraten adjektiiviin stor 80-luvun ruotsalaisessa koulussa. Ei tähänkään vaatekomeroon saa mahtumaan kivaa nojatuolia ja kaikkia kenkiä. Todennäköisesti saan etsiä vaatteita vain vähän kumartaen kun kattoon tulee vain 10 cm eristystä :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar