lördag 24 november 2012

Halsduk av stickad fläta

Har inte varit helt sysslolös under mörka höstnätter i Dalaskogarna. Har passat på att träna på att sticka flätor. En något större fläta blev till en halsduk, tänkt till en liten tjej. Har stickat hjärtan i halsduken som dekoration.

 
 
Jag lade upp 27 maskor och virkade fyra varv slätstickning innan jag började med stora hjärtat från mitten. Stickade enligt mönster av stora hjärtat tills halsduken mätte 8 cm. Sedan stickas för första delen av flätan.

 
Sticka 5 kantmaskor, plocka upp 8 maskor på en hjälpsticka utan att sticka dem.

 
Hoppa över maskorna på hjälpstickan och sticka härefter ihop två maskor från din vänstra sticka. På stickan ska du från början ha 14 maskor. Sticka ytterligare 7 maskor från vänstra stickan. Sedan fortsätter du med att sticka upp de 8 maskor från hjälpstickan. Du har nu 21 maskor på högra stickan och 5 maskor på vänster sticka. Sticka de resterande 5 maskorna och vänd på arbetet. Fortsätt med slätstickning tills halsduken mäter 16 cm och det är dags att sticka ny del av flätan. Upprepa tills du har 7 delar av flätan. På den 8: e delen har jag valt att sticka med två nystan, så jag får en öppning på den delen av flätan. Sticka ytterligare två delar och avsluta halsduken. De små hjärtan har jag placerat lite här och var på halsduken som en liten överraskning :o)
 
 
Mönster till små hjärtan:
X  X
XXXXX
XXX
X
Mänster till stora hjärtat:
XX    XX
XXXXXXX
XXXXXXX
XXXXX
XXX
X
 
 
Pimeät illat antaa aikaa muulle puuhalle. Olen harjoitellut letin kutoamista ja siitä tuli lasten kaulahuivi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar