lördag 10 november 2012

Farsan, även kallad fakiren från Finland


Vi har haft många diskussioner på bygget kring värmekällorna och det är fortfarande lite oklart var vi kommer att landa. Farsan ville att jag kom på en smart lösning avseende två bärande bjälkar som behöver monteras i matsalen för att bära upp kaminen i sovrummet. Nytänkande eller lat, som plankpojken är, tänkte jag att ett vinställ från golv till tak skulle kunna passa i matsalen.  Farsan köpte förslaget och mellanrummet mellan väggen och bjälken måttades utifrån en flaska vin som jag turligt nog hade skräpandes hemma ;o)


Dum som jag är och ibland pratar innan jag tänker...blev jag o fundera om vinet inte kommer att värmas upp av kaminen. Vita viner serveras från 5 grader till att de "bästa" Chardonnay-vinerna kan serveras upp till 12-15 grader för att nå bästa smak. Lättare rödviner serveras från 11 grader upp till 18 grader för de mustigaste vinerna, t ex Amarone. Temperaturerna kan variera från vin till vin, men systembolaget har god information om de olika sorterna. Med andra ord är mitt hus alldeles lagom varmt/ kallt för en mustig Amarone, sisådär 17-18 grader. Blev dock orolig för att placeringen av vinstället under kaminen skulle resultera i att mitt vin blev för varmt. För att visa mig, en gång för alla, att värmen stiger uppåt gjorde fakiren d v s farsan ett experiment med bensin och tändstickor. Ett experiment, som inte rekommenderas till någon men som fick plankpojken äntligen att förstå fakta. För er som undrar vad en fakir är kan jag berätta att ordet kommer från arabiskans fattig. En fakir är en undergörare, en cirkusartist som plågar sig själv, t ex sover på en spikmatta eller går på glödande kol. Självklart har jag en spikmatta hemma, så det bor en liten fakir, även i plankpojken. Börjar tro att det ligger nåt i talesättet: Äpplet faller inte långt från päronträdet ;o)

Om ni undrar varför jag oroar mig för att få värme i huset så är det faktiskt bättre om vinet är lite för kallt. Dessutom har huset varit lite kallt under senaste tiden, vilket resulterat i att även röda vinet serverats kylt så har vant mig vid detta. Vandrade pilgrimsvägen 2007 och i norra Spanien serverades röda bordsvinet alltid kylt. Höja temperaturen på ett vin gör man enklast med handen runt vinglaset. En flaska vin avkyls ca två grader för var tionde minut man har den i kylskåpet och värms upp på ungefär samma tid när man tar ut den ur kylskåpet och förvarar den i normal rumstemperatur. Om man snabbt behöver kyla ner ett vin, så brukar ca 35 minuter i frysen räcka. Rekommenderas inte, då plankpojken har mindre lyckade erfarenheter av detta.


Meilläpäin on taas keskusteltu lämpölähteistä tulevassa talossa. Faija halusi pistää pari ylimääräistä palkkia kaminan alle tueksi. Lankkupoika keksi että rakennetaan viiniteline lattiasta kattoon palkkien väliin. Murheeksi jäi toki jos paikka kaminan alla olisi liian lämmin viineille. Fakiiri Somerolta pudisteli päätään ja näytti kerrakseen että lämpö nousee ylöspäin. En suosittele temppua kenellekään vain toivon että uskotte muutenkin :o) Eli viinitelinettä suunitellaan kaminan alle ruokahuoneeseen :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar