onsdag 22 februari 2012

Lärling som inte lär sig kan söka nytt jobb


Att vara ute i skogen och jobba är inte bara att hoppa i ett par skyddsstövlar, dra igång skotern och iväg för ett nytt dagsverke. Släden ska lagas, motorsågar slipas, skotern tankas och det mest tidskrävande förarbetet av allt, man ska ta på sig kläder som värmer - men inte för mycket, kläder som skyddar - som man fortfarande kan röra sig i. Utöver detta är det bra om de håller för vind och vatten och naturligtvis min personliga åsikt, som skiljer sig från farsans, är att kläderna måste vara tillräckligt snygga så att de inte skrämmer björnen till anfall ;o) Dessutom som singel tjej kan man aldrig veta vem som trycker bakom granen. Allt detta förarbete som ska uträttas gör att det nästan börjar skymma innan jag och farsan tagit oss ut i skogen och fällt första granen för dagen.


Helgens andra pass i skogen inleddes med att släden behövde omplåstring. Nya stabila bultar drogs åt med muskelkraft från både mig och farsan. Eftersom han är en superstjärna inom sin yrkesroll har han tagit hand om många elever. Instruktionerna som han ger kan minst sagt emellan åt vara svårbegripliga..ner..upp vrid..fel, upp..perkele..gör som jag säger! OOps, och så kan jag inte låta bli först o fräsa tillbaka och sedan fråga om han varit lika otålig med de lärlingar han haft på jobbet. Farsan konstaterar nöjt att så är det, lär man sig inte så har man inget på arbetsplatsen att göra. Och så var det färdigdiskuterat....

Jag var på krogen en gång och pratade med en kille som jobbade inom samma bransch som farsan. Han hade stenkoll på både firman och farsan som han kallade "legend" inom området. Antingen har han inte stött på finska humöret eller så har det varit ett uppfriskande inslag på bygget. För farsan han säger alltid vad han tycker, men han gör det med glimten i ögat. Ska tilläggas att jag fick till bulten så jag är fortfarande kvar, mina sju liv börjar dock sakta men säkert tyna bort.


Massaved är rundvirke apterat för tillverkning av pappersmassa. Vi har med hjälp av en list och spik gjort en enkel måttstock som vi har med oss i skogen. Massaveden gör vi 3 meter lång. Anledningen till att vi har gått över till massaved är helt enkelt att mitt behov av ved till huset och saunan börjar bli tillfredsställt. Jag skojade med farsan i skogen och sa att Reinfeldt gett mig möjligheten att jobba till 75 år och farsan har sett till så jag kan värma huset tills jag är 175. Jag behöver inte oroa mig för framtiden. Om stockarna i slutändan fraktas bort som massaved får vi se, vi behöver i så fall ha en ny uppfinning som orkar transportera vikten.


Tillverka massaved är inte helt enkelt utan innehåller en massa regler och bestämmelser, åtminstone om man ska lyckas sälja stockarna. Stockarna ska vara färska med levande stamdel. De ska vara tillfresställande kvistade och får inte vara alltför krokiga. Det finns ett par manualer och läsa igenom om man är intresserad. För min del ser jag fram emot att varva manualerna med en schysst bok från bokresan som startar kommande vecka.

Viikonloppuna saatiin uudet pultit rekeen ja rautatanko pitää kiinnikettä tukevana jos joku työmaalla taas peruuttelee ilman että katselee taakseen. Päädyimme myös viikonloppuna uuteen taktiikkaan ja aloimme tekemään 3 metristä massapuuta mitä saa myydä paperimassan valmistamiseen. Ruotsin pääministeri Reinfeldt antoi mulle mahdollisuuden tehdä töitä 75 vuotiaaksi ja faija on tehnyt polttopuita kunnes täytän 175. Tulevaisuudesta mulla ei ole mitään hätää. Saa nähdä jos saadaan massapuut myytyä kun ne tarvitsisi jollain konstilla saada pois metsästä. Reki ei oikein taida kestää, mutta faijjalla ehkä on toiset konstit takataskussa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar