måndag 13 februari 2012

Helgens pass på glesbygdsgymmet



Skogsarbetet i dalaskogarna fortsätter enligt planerna. Jag och farsan har varit ute i dagarna två. Under veckan har farsan varit innovativ eller uppfinningsrik nog att bygga en släde till skotern. Innovation kommer från innovare, vilket betyder förnyelse och man måste väl ändå säga att farsan fått till en snygg och framförallt gratis släde av skräpet som fanns i ladan. Jag börjar sakta men säkert uppskatta min föregångare som sparat på allt mellan himmel och jord. För att vara på den säkra sidan så hittade jag följande från Wikipedia: "En innovation kan handla om att använda ett befintligt föremål på ett nytt sätt, eller att man börjar tillverka en gammal produkt på ett nytt sätt exempelvis av ett annat material än tidigare." Detta måste väl ändå stämma bra in på farsan min och hans nybyggda släde.


Jag måste ge farsan den uppskattningen att jag inte hade lyckats åstadkomma en släde som var såpass funktionell som släden som farsan byggt. Nu är det jag som kör skotern och hämtar meterveden som farsan avverkat med motorsågen. Jag och min fäbless för motorfordon med lite svung i har jag varit in på tidigare i bloggen. Denna kombination har resulterat i att släden behöver lite omplåstring. Jag råkade backa över dragstången med skotern, trots att den satt fast där den skulle. Jag vet, helt galet och lite klantigt. Släden ska uppgraderas till att hålla för en finska på skotern och dragstången ska förstärkas med en järnstång.


Meterveden i skogen väger en del då jag lyfter dem i och ur släden. Till min hjälp har jag en timmersax. Namnet på detta fantastiska verktyg i skogen övergår mitt förstånd. Jag skulle vilja döpa om den till en timmergrip eller nåt liknande, eftersom jag greppar timmer och försöker definitivt inte att klippa i meterveden. Även om det skulle kunna hända med tanke på namnet på verktyget!


Under helgen har vi åstadkommit massor och vädergudarna har varit med oss. Det har bjudits på strålande sol och jag måste sätta ut bildbevis på varför det ibland tog lite längre tid att lasta av meterveden än vad det tog o lasta på den i närheten av farsan.


Två hårda pass i glesbygdsgymmet har resulterat i att jag börjar känna mig som en riktig finne igen. Till att lyfta en del av meterveden har man fått använda muskler som man inte trodde existerade och mycket finsk sisu. Dagarna har avrundats med en skön sauna och ett par pilsner.


Jag misstänker dock att farsan börjar ana oråd eftersom han som avslutning på helgen börjat snacka om att han ska köpa förstärkta skyddsstövlar åt mig. Undrar om han tänker släppa lös mig i skogen med motorsågen under kommande helg. Vi får väl se, och så kan man alltid hoppas på att storlek 39 är slutsåld i butik. Så kan det vara , åtminstone när man letar efter snygga stiletter...skyddsstövlar, vete katten hur stor åtgång det är på just storlek 39...


Tämä viikonloppu on faijan kanssa tehty kovasti töitä metsässä. Faija rakensi viime viikolla reen minkä saa moottorikelkan perään. Täytyy myöntää että faija on aika innovatiivinen äijä kun on vanhoista romuista saanut rakennettua hyvin käytännöllisen ja ilmaisen reen mulle. Reki on ollut tämän viikonlopun käytössä ja tarvitsee nyt vähän paikkailua. Minä olin vähän nopea ja ketterä ja peruutin mootorikelkalla aisan ylitse. Aisa täytyy nyt sitten vahvistaa rautaputkella. On se onni että faijalla on jotain tekemistä tälläkin viikolla, ennenkun saa musta taas seuraa metsähommiin.
Metsähommat meidän kesken on jaettu niin että faija tekee moottorisahalla halkoja ja minä kerään halot ja kuljetan ne metsästä moottorikelkan avulla. Halkojen nostamisessa mulla on apuna tukkisakset. Viikonloppuna ilmat on ollut mahtavat ja aurinko on porottanut ja lämmittänyt mukavasti. Tämä on ollut hikistä hommaa tämä halkojen nostaminen rekeen ja pois ja niiden kuljettaminen. Välillä on ollut pakoo huilata kelkan päällä ja nauttia auringosta. Kerran jäin tempauksesta kiinni, mikä sai faijan uhkaamaan että hakisi mulle sopivat suojasaappaat kaupasta. Ei tiedä jos vaikka joudun tulevana viikonloppuna opettelemaan moottorisahan käyttöä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar