söndag 25 oktober 2015

Trädgårdsexperiment!

Har i helgen fixat i ordning växthuset till våren. Enormt taggad på att få till en trädgård värdig den engelska trädgårdsboken beställde jag en tidning om trädgårdar och plantering. Har en hel hög som jag tänkte läsa nån gång! Det roliga är att jag verkar få en massa lökar på köpet, flera gånger om året! I våras fick jag en låda med lökar, nu kom en till! 7 st allium, 25 st "Purissima"tulpaner, 10 st krokusar, 25 st narcisser och 60 st vildtulpaner. Så nu får jag inte bara en tidning jag inte hinner läsa, jag får en massa lökar som jag har noll koll på! Kan finnas ett samband...har gjort så gott jag kunnat eftersom min trädgårdsexpert ligger på beachen i Malta...narcisserna hamnade i björkskogen, krokusarna nere i Saunan, tulpanerna har planterats i gigantiska krukor i växthuset och allium i en rabatt! Eftersom tulpanerna och narcisserna var 25 av varje och lökarna var ganska lika, är jag inte 100 på att de kom rätt! Spännande vår väntar med andra ord :o))


Förutom att försöka lista ut skillnaden på lökar har jag dessutom satt kommande års vitlök. Även här har jag gått på känsla. Några cm jord och sedan har jag täckt dem med löv. Vet inte om det är rätt eller fel...blev av med lite löv och tänkte att vitlöken skulle få lite värme och näring kommande vinter. Tycker ju att ingen mer ska behöva frysa på gården, fyra vintrar har jag nästan haft minsusgrader inomhus och en vinter lagade jag maten i vattenkokare...varmare tider väntar oss alla, även vitlöken :o)


Olivträdet har växt så det knakat, så här tas inga risker. Ska ta reda på exakt hur jag håller denna levande i vinter. Som första steg har jag täckt den med lite säckväv och sedan ska jag ha stenkoll på när jag behöver ta in den från växthuset! Ska kolla in vilken temperatur  och vilket ljus den mår bäst av...finns inte detta rum i huset blir dessvärre farsans byggledighet kort! Har ju redan klantat till det med olivträdet och missat första skörden! Tre oliver fanns på trädet men de hade hunnit bli något övermogna...nu väntar vi spänt på nytt år och ny skörd :o))


Eftersom det är ett byggledigt bygge, har det ju då varit ledigt från byggande ;o) Har istället börjat inreda lite smått i blivande arbetsrummet. Tavlan är målad av en finsk konstnär, Saija Hairo. Samma konstnär som har skulpterat statyn som fick en specialgjord hylla i trappan. Fåtöljen fick flytta ned på prov från sovrummet. I skrivande stund ser jag att den plommonfärgade prydnadskudden behöver en ny plats att vila på. Gardinstången kom på plats men får eka tom tills jag hittar fönsteröppnaren och kan tvätta fönstrena...ibland ska man ha tur ;o) 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar