lördag 9 juni 2012

Efter arbetssvackan kommer förstärkning från storstaden


En dags extra ledighet mitt i veckan på grund av Sveriges nationaldag 6 juni borde ha resulterat i stora avancemang på bygget. Istället tappade både jag och farsan takt och arbetsresultat speglades av att vi gav upp ganska tidigt. Egentligen så flexade farsan ut och jag fortsatte med att städa ur växthuset för att få in nya plantor :o)

Svackan kan även ha berott på att farsan återigen lade näsan i blöt och blandade sig i designen. Som synes på "ritningen" av sovrummets garderober, var vi inte helt överens om hur det kommer att se ut. Farsan envisas med att man inte kan bygga ett hus med bara dörrar och fönster och självklart håller jag inte med om det. Vi satt med ritningen ett bra tag och jag insåg att farsans sko klämde av att innerväggarnas/takets isolering försvårades lite :o) Efter att jag erbjudit mig att ta över isoleringen av väggarna började farsan svettas i kyliga juni.  Snabbt kom vi överens om att göra som jag tänkt och vi kommer att förverkliga min ursprungsidé med många dörrar in till klädkammaren. Jag var mycket nöjd över slutritningen av sovrummet, tyckte att jag sålt in mina argument på ett bra sätt. Farsan gav upp, skyllde på arbetssvacka och rymde hem.


Taggad av min argumentationsförmåga började jag under kvällen, full av entusiasm,  måla andra kortsidans plank. Fick ställa mig i carporten eftersom vädret under dagen minsta sagt varit varierande med betoning på kallt och blött! Efter målandet var det slut på bensinen vilket kan härledas till förmiddagens intervallträning på glesbygdsgymmet. Intervallerna bestod av att hoppa i stövlarna, placera en sten på muren och sedan springa i skydd för regnskuren. Detta upprepades ett antal gånger. Tuff dag på bygget med mycket spring och lite synliga resultat!


Eftersom jag har gått i finsk klass, där jag läst finsk historia uppskattar jag att bli lite mer bildad om mitt nya hemland när jag står under carporten och målar plank. Uppskattar detta!


Efter ett par dagars arbetssvacka kom jag inför helgen hem till att farsan fått upp plank på husets andra kortsida. Nu känns det som att vi är på banan igen. Farsan hade dessutom hunnit med att rensa sly i skogen under dagen. Nöjd över dagsverket undrade han om det inte var dags för löneförhöjning. Hade redan hunnit med att kalla in förstärkning från storstaden inför helgens arbetspass, så löneförhöjning blev det inte ens tal om.


I väntan på förstärkningen passade jag på att koka upp av förra årets lager av rabarber och jordgubbar. Två flaskor saft blev det denna gång, så enkelt att göra och gott att dricka. Koka rabarber och jordgubbar tills de gått sönder. Tillsätt lite vatten i kastrullen så de inte bränns fast. Sila saften genom silduk och häll tillbaka saften i kastrullen. Värm upp saften och tillsätt socker efter smak. Saften ska bara värmas så att sockret smälter. Kokar den upp, så har du en god början till sylt!

Lisärakkenuksen toinenkin seinä on hyvällä yhteistyöllä saatu lankutettua. Työmoraali on ollut vähän hukassa joten oli pakko ottaa apua suurkaupungista. Innostus raksaan laski vähän siinä kun faijan kanssa taas oltiin erimieltä makuuhuoneen komeroista. Faija on vielläkin sitä mieltä ettei tätä taloa voi rakentaa ikkunoista ja ovista. Apua ja moraalista tukea odotellessa keitin viime vuoden raparperit ja mansikat mehuksi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar