torsdag 6 december 2012

Farsan firar i värmebölja


 

Onnea Suomi 95 vuotta!

 
Idag firas Finlands självständighet i de finska hemmen och självklart i presidentpalatset. Är inte tokbitter över att både Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen och Niinistö slarvat bort min inbjudan till festligheterna. Kekkonen kanske man kan förlåta för att jag var rätt ung under hans tid som president, även om jag tror att jag kunnat föra mig i de fina salongerna även som 7- åring :o) Får väl förlita mig på att jag blir inbjuden att slå klackarna i taket i Blå Hallen på måndag istället...
 

Hemmavid har bygget fortsatt trots festligheter. Det har varit några riktigt kalla dagar i Dalskogarna tills värmeböljan kom och farsan klättrade upp på taket för att sätta fast en brygga på nocken. Något som sotarna kommer bli glada över när de kommer nästa gång. Farsans värmebölja, -10 c.
 
 
Plankpojken har åkt på en rejäl förkylning och har kurerat sig. Trots firande av självständighetsdagen får champangen vara kvar i kylskåpet och kvällen firas med kokande vatten med ingefära och citron. I fönstret har jag tänt ljus för att hedra våra stupade i kriget. Lökhalvan står där för att dra åt sig bakterier och hindra nästäppa.
 
 
 
Itsenäisyyspäivää juhlitaan ja tänäkin vuonna jäi lankkupojan kutsu hukkateille. Muutaman kylmän päivän jälkeen tuli taas helteet ja faija kiipesi katolle. Lankkupojan helteet on + 30 mutta faija valittaa helteistä jo kun mittari nousee -10 :0) Silta on paikoillansa harjassa ja siitähän nuohooja tulee olemaan mielissään seuraavan kerran kun tulee. Flunssa on lannistanut lankkupojan tällä viikolla ja illan samppanjat vaihtu kuumaan veteen inkiväärin ja sitruunan kera. Kynttilät ikkunassa päivän kunniaksi ja sipuli on vetämässä bakteereja itseensä.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar