lördag 8 september 2012

Plankpojken vill bygga ut mer, farsan vill pensioneras vid 100


Trots att plankpojken har varit i ryggläge i veckan så har jag gett farsan ett handtag med att få upp isoleringen på övervåningen. Svettigt var det, men välbehövligt eftersom kylan hittat till Dalaskogarna :o) Farsan har på egen hand fortsatt att slita på med isoleringen av taket...

Självklart använder vi oss av samma takisolering som vi använt till ytterväggarna. Jag har redan berättat för er att det är isolering som tål att bli fuktigt och torkar utan att mögla. Farsan tar alltid det säkra före det osäkra. Trots att det inte behövs med denna isolering, så har han på läkt mellan innertak och isolering, vilket ger ett utrymme på ett par centimeter. På det sättet torkar det i detta fall fortare om det kommer in fukt. En egentligen obehövlig säkerhetsåtgärd som sänker mitt tak med 2 cm...All utrymme räknas ;o)


Farsan har legat i och till och med fått på fönsterblecken under veckan. Han visste inte vad han gjorde när han bad mig fundera över foderbrädorna i feberyran. Han insåg misstaget när min beställning kom. Går att genomföra men kräver lite pyssel, eller som farsan kallar det: Merarbete! Till mitt försvar kan jag väl säga att han frågade ju...hade han bara spikat dit vanliga foderbrädor medans jag feberyrade, så hade nog inte jag plockat ned dom...

Har yrat om mer i veckan vilket gett farsan ytterligare gråa hårstrån. Inser att mitt "walking-closet" mer blir ett krypin, då isoleringen tar så jäkla mycket välbehövlig yta. Dealendet är igång och jag förlorade kampen om att skippa ett lager isolering i taket...Mitt förslag blev att vi bygger ut huset ett par meter åt andra hållet också :o) Kan inte påstå att farsan studsar av glädje, insåg dock att han kan glömma o pensionera sig på 100-årsdagen ;o) Vi får se, även han förstår att det kommer att bli trångt med både bar och arbetsplats i biblioteket, så kampen är inte förlorad än...hittills har jag ju fått både balkong och en kristallkrona i dasset, efter att jag låtit det sjunka in lite...Dessutom har jag under veckan lyckats få till så att en del av bjälkarna i sovrummet kommer att förbli synliga. Farsan fixar! Och ni som undrar om kampen med tumstocken. Plankpojken leder med 3-0, men vem håller räkningen....



Tällä viikolla on lankkupoika ollut kuumehorroksissa että faija on itse saanut eristää kattoa. Jaksoin alkuviikosta auttaa nostaa eristykset yläkertaan parvekkeenoven kautta. Kattoeristystä käytetään mutta faija on pistänyt rimat sisäkaton ja eristyksen väliin varmuuden vuoksi. Ei välttämätöntä, kuten jo aikaisemmin olen kertonut, tämä eristys jos tulee kosteaksi kuivaa homehtumatta. Lankkupojan suurin murhe on että katto taas alentu parilla sentillä :o) Faija antoi lankkupojalle tehtäväksi miettiä millaiset vuorilaudat tehdään ikkunoitten ympäri. Tilaus tuli ja faija totesi että lisähommia tuli taas...muitakin suunnitelmia on lankkupioka tällä viikolla kerinnyt miettiä. Kirjastoon ei mahdu työpöytä ja baari ja vaatehuoneesta ei tule kaikille kengille tarpeeksi iso joten heitin että eikö kannattaisi jatkaa taloa parilla metrillä toiseenkin suuntaan. Faija ei heti pomppinut tasajalkaa ilosta, totesi vain että 100-vuotiaana olisi kiva päästä eläkkeelle :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar