torsdag 25 augusti 2016

Farsan drar en djup suck!

Som vi har kämpat för att slipa fram den gamla tegelmuren. Farsan har semestrat från bygget i några veckor, men är tack och lov tillbaka på bygget igen! Semestrat och semestrat, pensionären har varit och jobbat på gamla jobbet. Chefen är glad att farsan är tillbaka så plankpojken ska inte bråka alltför mycket om att bygget gått på halvfart i några veckor!

 

Det som återstår är att gröpa ur gammal murbruk så att muren kan fogas om och bli tät. Krävs för att byns sotarmästare ska godkänna muren. 

 
 
En rolig detalj, efter Japan har jag börjat ta livet med lite mer ro, är att muraren en gång i tiden lyckats mura alla tegel från Sala åt fel håll...farsan fick sig ett gott skratt, drog en djup suck och konstaterade att han var oskyldig. För hade det varit farsan, då hade vi nog gjort om och gjort rätt ;o)

 

Farsan har även hunnit med att gjuta en piedestal till täljstenskaminen som är på ingång nästa vecka. Minns inte exakt varför den vart förhöjd. Tror att jag ville underlätta arbetet så att vi slipper skära i så många betongplattor. Farsan har ju knappt återhämtat sig från att lagt samma plattor i sovrummet för ca tre år sedan. Måste erkänna att jag inte vet hur jag tänkte, hur det kommer att se ut, vet bara att jag kommer att få lära mig att gilla läget...och så står det ju faktiskt Sala upp och ned på hela tegelväggen...

 

I köket finns det lite jobb kvar till helgen. Farsan hade någon förhoppning om att vi skulle ta en genväg och strunta i att slipa teglet under fläktkåpan. Så loj blev jag inte på min tur runt Shikokuön, så vi får snällt putsa vidare i helgen. För vem vill bo på ett fuskbygge i resten av sitt liv och känner inte att det är ekonomiskt försvarbart att knalla Japan runt varje gång jag retar mig på tegelväggen i köket ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar