söndag 19 april 2015

Trappan är betsad med halkskydd

Denna helgen har plankpojken pysslat med den ärofyllda uppgiften att betsa trappa! Har betsat biblioteket, matsalen och köket tidigare, vilket i sig var en utmaning. Kommer ihåg när jag skulle betsa mitt första golv hörde jag mig för med en kompis som är målare. Svaret blev, nej, nej, helt omöjligt att få det jämnt och snyggt! Glöm det, måla golven! Tre golv och en trappa senare kan vi bara konstatera att kamraten hade så rätt och att plankpojken har mycket levande nybetsade golv med fantastiska Picasso-mönster. Gör ingenting, för snyggt är det :o)
 
 
Har gått igenom ett helsike för att komma på vilken kulör jag skulle ha målat trappan med! Nedersta trappsteget går nämligen hela vägen in i köket. Trappan har fått vara klar i en månad innan plankpojken åkte till målarbutiken för att bestämma färg. Det visade sig att det alldeles i dagarna hade kommit ut en ny hårdvaxolja som innehåller halkskydd. Tur det, hade nog haft svårt att i längden leva med en målad trappa! Blev ytterligare en snygg Picasso istället :o) Utöver de tolv ( goda) råd jag tidigare givit om det här med med att betsa golv gäller även när man betsar trappa. Kommer dessutom ett till! Tejpa, tejpa, tejpa och tejpa ännu noggrannare. När betsen flyter ut och kryper iväg...är risken att det återstår ett alternativ och det är att betsa väggarna också ;o)



 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar